Asiakaslähtöiset sivut uusimpia teknologioita hyödyntäen

Visit Rovaniemi

Rooli

Visuaalinen ilme
UI / UX

Teknologiat

Adobe XD
Illustrator
Lightroom
Photoshop
Elementor Pro

Design brief

Toteutimme Visit Rovaniemelle verkkosivu-uudistuksen, jossa parannettiin sivuston käytettävyyttä sekä tuotiin sisältö helpommin löydettäväksi sekä B2C- että B2B-asiakkaille. Laajan uudistuksen lähtökohtana olivat visuaalisen identiteetin päivitys, rakenteen selkeytys sekä konseptointi erityisesti yritysten näkyvyyden ja palveluiden löydettävyyden osalta. Toteutimme sivuston käyttöliittymäsuunnittelun sekä teknisen toteutuksen ja ylläpidon. Sivusto toteutettiin Gutenberg lohkoilla, mahdollistaen monipuolisen käytön. 

Vastasin projektissa visuaalisen ilmeen suunnittelusta, rautalankamallista ja prototyypistä.

Visuaalista ilmettä.

Prosessi

Projekti alkoi lähtötietoihin pureutumalla. Kävimme läpi tavoitteet ja teknologiat, joilla sivusto toteutuaan. Visit Rovaniemellä ei ollut tarkkaa visuaalista ohjeistusta, joten kokemuksellisen brändiohjeistuksen ja avainsanojen pohjalta lähdettiin rakentamaan väripalettia ja visuaalista ilmettä. Samalla aloitettiin rautalankamallin työstäminen, jossa jäsenneltiin sisältösivuja ja kartoitettiin eri lohkotarpeita sivustolle.

Rautalankamallin työstö oli haasteellista, sillä sisällöt olivat todella laajat, mutta rautalankamalli havainnollisti hyvin erilaisia tarpeita sivustolle ja tarkensi sivuston teknistä määrittelyä.

Konseptista lähdettiin toteuttamaan prototyyppiä ja hyvin nopeasti jo toteuttamaan lohkoja.

Design systemiä ei ollut ennestään, joten tämä rakennettiin alusta alkaen.

Ennen julkaisua, varmistettiin sivuston tekninen saavutettavuus saavutettavuusasiantuntijoiden kanssa ja tämän jälkeen sivusto julkaistiin.

Prosessi hoidettiin ketterin menetelmin ja pidimme seurantapalaverit viikoittain ydintiimillä.

Tärkeimmät opit

Laaja kokonaisuus vaatii hyvän pohjatyön

Projekti oli todella laaja ja sisältösivuja oli tuhansia.

Projektin laajuus aiheutti haasteita ja nosti esiin tavoitteiden ja määrittelyvaiheen merkitystä.

Käytin projektissa paljon aikaa määrittelyyn ja rautalankamallien luomiseen, jotta saimme rakennettua toivotun mukaista sivustoa.

Tällaisessa projektissa määrittelyvaihe on kriittinen tulee olla hyvin tarkasti tehty.  Visio ja tavoitteet sekä halutut toiminnallisuudet alusta alkaen, jotta toivottuun lopputulokseen päästään ketterästi.

Yhteiset palaverit

Viestinnän tulee olla hyvin tiivistä ja vuorovaikutteista isoissa projekteissa, sillä jokainen työstää omaa osa-aluettaan tiiviisti. Yhteiset tavoitteet tulee olla kirjattuna ja niitä tulee seurata säännöllisesti sekä mahdollisiin haasteisiin tulee puuttua nopeasti. Kommunikaatio ja yhteisen linjan löytäminen vie projektia nopeammin eteenpäin.

Visuaalinen ilme ja selkeys

Visit Rovaniemen kokemuksellisesta brändiohjeistuksesta lähdettiin rakentamaan Visitille visuaalista ilmettä. Visitillä oli ollut käytössä mustaa, punaista ja valkoista. 

Brändiin tuotiin mukaan tummaa yön sinistä sekä vaaleampaa raikastamaan ilmettä ja mahdollistamaan erilaisia variaatioita.

Punainen on hyvin vahva väri ja sinistä tuotiin hieman rauhoittamaan ilmettä.

Heräsikö kysymyksiä? Kerron mielelläni lisää! 🔍