Monikanavainen viestintätyökalu parempaan asiakaspalveluun

Line Carrier

Tiimi

Martta Rita (UX / UI)

Rooli

Visuaalinen ilme
UI / UX
Kuvat
Copywrite
Saavutettavuus

Teknologiat

Adobe XD
Illustrator

Design brief

Line Carrier Oy on kotimainen yritysten teleoperaattori. Line Carrier yhdistää perinteisiä puheratkaisuja ja ICT-ohjelmistoja yhdeksi kokonaisuudeksi parantaen asiakkaiden taloutta, toiminnan tehokkuutta sekä laatua ja imagoa. Projektin tavoitteena oli suunnitella luoda tehokas ja yhtenäinen asiakaspalvelukanavien hallintaratkaisu, joka vastaa liiketoiminnan tarpeita ja takaa korkealaatuisen asiakaskokemuksen. 

Prosessi

Sovelluksen suunnittelu alkoi konseptoinnista, jossa määriteltiin sovelluksen päämäärät ja toimintaperiaatteet, kuten eri kanavien ja kontaktien yhdistäminen yhteen näkymään.

Konseptoinnin jälkeen suoritettiin kevyt käyttäjätutkimus ja -testaus, jotta voitiin ymmärtää käyttäjien tarpeet ja varmistaa, että sovellus vastasi niihin.

Näiden tietojen pohjalta luotiin sovelluksen käyttöliittymän rakenne, jonka keskeisenä tavoitteena oli selkeys ja helppokäyttöisyys.

Tämän jälkeen käyttöliittymän visuaalinen suunnittelu viimeisteltiin, mikä sisälsi muun muassa värimaailman, typografian ja ikonigrafian valinnat.

Lopuksi sovellukselle luotiin yhtenäinen tuotteen identiteetti, joka erotti sen markkinoilla ja vahvisti brändin tunnistettavuutta.

Tärkeimmät opit

Konventioiden hyödyntäminen

Projektissa hyödynnettiin vakiintuneita design-konventioita, jotta käyttäjien olisi helppo käyttää sovellusta kuten sähköpostien ulkoasut ja viestintäsovellusten ulkoasu ja käyttöliittymät sekä natiivi toiminnot (Android ja iOS).6

Määrittelyn merkitys

Projekti toteutettiin nopealla aikataululla ja määrittelyvaiheessa kehitys- ja tuoteomistajan osallistaminen on tärkeää, jotta pysytään samalla sivulla osapuolten kanssa.

Design system luo pitkän tähtäimen hyötyä

Design systeemin rakentaminen toimii hyvänä pohjana, jos kehittäjätiimi tai muotoilutiimi vaihtuu. Vakioidut komponentit nopeuttavat projektia, vaikka alussa koonti viekin enemmän aikaa.

Palvelupolut ja rautalankamalli

Rakensimme palvelupolut yhteisissä työpajoissa tilaajan kanssa. Tilaajalla oli selkeä visio toivotuista toiminnallisuuksista, mutta palvelupolkujen avulla pyrittiin vielä tarkentamaan määrittelyä ja validoimaan toivottujen toiminnallisuuksen tarpeellisuutta ja hierarkiaa. 

Rautalankamallin tehtävänä oli toimia visuaalisena luonnoksena tai suunnitelmana sovelluksen rakenteesta ja toiminnallisuuksista. Rautalankamalli toimi apuna toiminnallisuuksien määrittelyssä ja käyttöliittymän järjestyksen ja hierarkian suunnittelua. Mallin avulla varmistettiin, että kaikki osapuolet (suunnittelijat, kehittäjät, tilaaja) ovat samalla sivulla projektin etenemisessä.

Käyttäjätestaus

Käyttäjätestauksia suoritettiin sekä organisaation sisällä että aidoilla loppukäyttäjillä, jotta voitiin kattavasti kartoittaa palvelun mahdolliset puutteet ja kehitystarpeet. Testausta varten valittiin kriittisimmät käyttäjäpolut, joiden pohjalta tuotettiin testausskenaariot ja -tehtävät.
 
Testauksen aikana kerätyt löydökset analysoitiin ja käytiin läpi yhteistyössä tilaajan kanssa. Korjaukset ja parannukset pyrittiin integroimaan suunnitelmaan ennen kehitystä.

Design guidelines

Tilaajalla ei ollut valmiiksi määriteltyä design systemiä tai tyylikirjastoa, joten loimme design guidelinet alusta alkaen varmistaaksemme sovelluksen yhtenäisen ja toimivan visuaalisen ilmeen sekä selkeän käyttöliittymän.

Heräsikö kysymyksiä? Kerron mielelläni lisää! 🔍